In welke branche je ook werkzaam bent, een kwaliteitsmanagementsysteem kan goed van pas komen. Of sterker nog, misschien is een kwaliteitsmanagementsysteem wel noodzakelijk voor jouw organisatie. Wat een kwaliteitsmanagementsysteem precies is en wat je erover moet weten, vertellen we je hieronder.
Een kwaliteitsmanagementsysteem, wat is het?
Zoals de naam van kwaliteitsmanagement systeem waarschijnlijk al doet vermoeden, is het een systeem dat de kwaliteit van de organisatie meet. Je kunt aan de hand van deze software jouw organisatie op een eenvoudige manier onder de loep nemen. Dit systeem kan bijvoorbeeld aandachtspunten naar voren brengen, zoals het gebrek aan kwaliteit van de producten of diensten die je levert.
Waarom is een kwaliteitsmanagementsysteem handig?
Een kwaliteitsmanagementsysteem kan handig zijn als je de kwaliteit van jouw bedrijf wil opkrikken. In dit systeem kun je namelijk in een handig overzicht de knelpunten, resultaten en services van het bedrijf meten en inzien. Dat betekent dat je niet meer zelf op onderzoek hoeft uit te gaan bij verschillende afdelingen en personen, maar het wordt voor je gedaan. Dat kan je een hoop tijd en moeite besparen, want alles wordt ondergebracht in één systeem. Vervolgens kun je deze informatie implementeren om de kwaliteit van het bedrijf te verbeteren én te blijven verbeteren.
Het continu verbeteren van de bedrijfsvoering is overigens van groot belang. Een bedrijf is immers nooit ‘klaar’ en uitgegroeid. Het blijft daarom belangrijk om verbeterpunten te ontdekken en waar nodig te implementeren. Bovendien kun je zo veel beter inspelen op de wensen en behoeften van klanten. Dit is een goede manier om klanten te werven en te behouden. En meer klanten betekent weer meer verkoop en omzet. Redenen genoeg dus om aan de bedrijfskwaliteit te werken!
Een voorbeeld waarbij een kwaliteitsmanagementsysteem kan worden ingezet
Een kwaliteitsmanagementsysteem kan handig zijn voor ieder bedrijf. Zo’n systeem is namelijk niet alleen handig bij organisaties die producten aanbieden; het systeem kan ook handig zijn voor organisaties die diensten aanbieden. Denk maar aan de zorg. Een kwaliteitsmanagementsysteem in de zorg zal de kwaliteit van de zorg onder de loep nemen. Kwaliteit van de zorg is namelijk van groot belang, onder andere om zorg bij de patiënt goed uit te kunnen voeren en dat alles op de juiste manier verloopt.
Een kwaliteitsmanagementsysteem is dan ook ideaal om in te zetten wanneer je bijvoorbeeld de patiëntveiligheid wil meten en waar nodig wil verbeteren. Patiëntveiligheid speelt namelijk een grote rol bij zorgorganisaties, aangezien de patiënt natuurlijk op een goede en veilige manier verzorgd moet worden. Denk daarbij aan het toedienen van medicatie op een goede manier, maar ook het beheren van patiëntgegevens. Een kwaliteitsmanagementsysteem kan hierbij helpen.
Geef een reactie