Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je heel veel informatie over je bezoekers en het bezoekersgedrag op je website kunt halen. Op basis van deze gegevens kun je je online marketing campagnes en website verbeteren.
Hoe werkt Google Analytics?
Om te beginnen heb je een (gratis) Google Account nodig om toegang tot Google Analytics te krijgen daarna moet je de trackingscode in de broncode van je website plaatsen (in de ‘head’ om precies te zijn). Deze code houdt bij wat bezoekers op je website doen en ziet onder andere ook of een bezoeker nieuw is of al eens eerder langs is geweest op de website
Welke belangrijke data hoest Google Analytics voor je op?
Je kan ontelbaar veel dingen meten met Google Analytics en enorm veel rapportages uitdraaien. De belangrijkste data in in hoofdlijnen bespreken we hieronder.
Waar komen je bezoekers vandaan?
Je kan in de tool zien of je bezoekers via de gratis / organische resultaten van Google komen (hier stuurt een SEO bureau natuurlijk (deels) op), of bezoekers via de advertenties van Google (Google Ads) komen (hier sturen de SEA specialisten (deels) op), of ze via Social Media komen, of bijvoorbeeld via andere websites (verwijzingen).
Maar via een extra stukje code (UTM-tag) toe te voegen aan een link, kun je zelfs alle bezoekers van specifieke campagnes in kaart brengen. Door in kaart te hebben waar de meeste bezoekers vandaan komen kun je keuzes maken met betrekking tot je online marketing budget.
Wat doen je bezoekers op je website?
Je kan met Google Analytics zien op welke pagina je bezoekers binnenkomen en waar ze je website verlaten en alles er tussenin. Dat gaat van het pad dat ze op de website volgen en hoe lang ze op een pagina blijven tot en met de acties die ze op een website doen. Die acties noemen we in online marketing conversies of doelen.
Door de gegevens van het verkeer (waar komen je bezoekers vandaan) en de gegevens van het bezoekersgedrag te combineren kun je heel gericht je online strategie bepalen. Zo werkt voor de ene organisatie SEO beter en voor de andere SEA of Social Media. Data lieft niet, daarom is Google Analytics de basistool, die iedere online marketeer nodig heeft.
Geef een reactie